پارکینگ وبلاگی متفاوت

پارکینگ وبلاگی متفاوت

آموزشی و تفریحی
پارکینگ وبلاگی متفاوت

پارکینگ وبلاگی متفاوت

آموزشی و تفریحی

پخش بو و ماندگاری عطر


پخش بو و ماندگاری

پخش بو و ماندگاری

عطرمون چند ساعت بوش می مونه ؟ این رایج ترین سوالی است که در خصوص یک عطر پرسیده می شود . ماندگاری عطر در فرهنگ عامه به مهمترین فاکتور کیفیت تبدیل شده است . اما صحت و سقم این باور با چالشهای عمیقی روبروست .
عطاران و کارشناسان بزرگ دنیای عطر پاسخ های روشنی برای این سوال دارند که باور عمومی را نقض و نگاهی جدید را به مصرف کنندگان عطر می بخشد . از نظر کارشناس آنچه در کیفیت عطر مهم است فاکتورهایی غیر از ماندگاری است !
خلوص رایحه ، ترکیب هارمونیک آکوردها یا نتهای رایحه ، کنش و واکنشهای مناسب در برابر محرکهای محیطی و محاطی و عواملی از این دست شاخصه های کیفیت عطرند . ماندگاری و پخش بو در مراتب بعدی بررسی کیفی عطر قرار می گیرند . چرایی این موضوع به دلایل متنوع وابسته است.

اول آنکه ماندگاری یک عطر با استفاده از فیکساتورها ( تثبیت کننده های شیمیایی ) می تواند تا هفته ها افزایش یابد اما عطاران استفاده از فیکساتورهای شیمیایی را نا ثواب و نامناسب می دانند چرا که ممکن است حساسیت زا و یا مضر باشند . شاید شنیده باشید که پوست کسی در اثر استفاده مداوم از یک عطر لک برداشته و یا دچار التهاب شده باشد . دلیل این امر استفاده از مواد شیمیایی نامناسب در ترکیب عطر است . سردردهای میگرنی و رنجشهای سیستم بویایی نیز می تواند حاصل استشمام عطری باشد که حاوی مواد شیمیایی نامناسبند . عطری که شما استفاده کرده اید نباید تمام حواس مخاطب شما را در تمام مدت حضور به خود جلب کند بلکه باید حاوی پیامی ظریف از هویت و شخصیت شما باشد . راححتر بگویم نباید عطرتان شامه اطافیانتان را اشباع کند .

دومین مساله پخش بوست

لطفا جهت مشاهده متن کامل به ادامه مطلب بروید

 . مصرف کنندگان عطر دوست دارند رایحه عطرشان تا چند متر آنطرفتر شنیده شود و اگر عطری این خصوصیت را داشت پس عطر خوبی است . این تصور هم ناصحیح است . عطرهایی که حاوی این خصوصیت اند عموما از حلالهای با سرعت تبخیر زیاد در دمای کم بهره می برند و رایحه عطر بدون هیچ کنش و واکنش شیمیایی بر روی پوست فورا تبخیر شده و بدون هیچ پالایشی به مشام اطرافیانتان می رسد . اغلب این عطرها حتی آزار دهنده هم هستند چه برسد به خوشایندی . بنابراین بعید به نظر می رسد یک ایرانی در برابر هجمه ناموزون عطر دوستی شکایت کند . اگر هم بپرسید آیا بوی عطرتان خوب است جواب روشن است . بله ، چه عطر خوبی اسمش چیه و از کجا خریدی ؟
حقیقت آزاردهندگی پشت واژه های تعارف ایرانی پنهان مانده و شما هیچ وقت متوجه نخواهید شد که عطرتان برای طیف وسیعی از مخاطبان آزاردهنده است . عطر خوب جذب پوست شما شده و با بهره گیری از دمای بدن و ترکیبات شیمیایی سطح پوست شما آرام آرام تبخیر شده و نتهای ابتدایی و میانی و پایانی را در زمانهای مناسب منتشر خواهد کرد . عطرخوب موجب سردرد و آزار مخاطب نخواهد شد . پخش بوی زیاد یعنی استفاده از حلالهای با سرعت تبخیر زیاد و رایحه پالایش نشده . هیچ کس نباید متوجه رایحه عطر شما شود مگر این که در فاصله یک قدمی شما باشد . اگر دوست دارید عطرتان پخش بوی بیشتری داشته باشد از لوسیون ، ژل دوش ، افتر شیو و سایر محصولات آن عطر استفاده کنید .

نکته سوم ارتقاء فرهنگ استفاده از عطر در میان مصرف کنندگان عطر است . اکنون استفاده کنندگان عطر در کشورهای صاحب صنعت عطرسازی از عطر نه به عنوان کالایی لوکس بلکه محصولی استراتژیک در تعاملات روزمره استفاده می کنند . بنابراین دیگر یک عطر پاسخی مناسب برای نیازهای روزانه آنها نیست . فرض کنید صبح که از خواب بیدار شدید قصد رفتن به محل کار خود را دارید . باید عطری بزنید که مناسب محل کار شما باشد . بعد از ظهر قرار دوستانه ای دارید . عطری مناسب این قرار را استفاده می کنید و شب به میهمانی شلوغی دعوت شده اید . پس عطری مناسب این فضا بر روی پوست خود اسپری می کنید . دوران یک عطر یک روز به سرآمده . حال فرض کنید عطری که صبح زده اید دو روز ماندگاری داشته باشد در این صورت برای قرار میهمانی شب چه خواهید کرد ؟ مطمئن باشید اگر عطری با فیکساتور شیمیایی و اصطلاحا Long Lasting استفاده کرده باشید با دوش گرفتن هم مشکل حل نخواهد شد و اگر عطری روی عطر قبلی بزنید معلوم نیست چه رایحه ای به مشام مخاطبانتان خواهد رسید . بهتر است ماندگاری بیش از 6 ساعت را فراموش کنید .

موضوع چهارم سیاستی است که شرکت های تولید کننده عطر چند سالی است در پیش گرفته اند . تغییر فرمولاسیون عطرها . برای همین است که گاهی شکایتهایی می شنویم که عطری قدیمی با دوام یک روز در خرید جدید دوامی فقط چند ساعته دارد و سریعا استنباط می کنیم عطر غیر اورجینال و یا اصطلاحا فیک خریده ایم . درست است که محصولات فیک بازار را پر کرده اند اما لزوما عدم ماندگاری عطر مثل سابق دلیلی بر فیک بودن آن نیست . شرکت های سازنده در راستای ارتقاء سطح فروش خود با تغییر فرمولاسیون عطرها شما را وادار به استفاده چندباره از عطر در طول روز کرده اند . بخشی از این موضوع هم در راستای ارتقاء فرهنگ استفاده از عطر اتفاق افتاده است . پس عجولانه قضاوت نکنید .

مساله پنجم مربوط به قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا و سازمان غذا و داروی امریکاست . اتحادیه اروپا و سازمان غذا و داروی امریکا ( FDA ) در راستای حمایت از منابع طبیعی در خطر انقراض استفاده از اسانس و سایر ملزومات یک عطر از منابع طبیعی را محدود و یا ممنوع کرده اند و سازندگان عطر چاره ای جز حذف آن اسانس ، روغن و یا صمغ از ترکیب عطور خود ندارند . مثلا استفاده از عنبرسائل ، مشک ویا چربی نوعی سمور در ترکیب عطر با منشاء گیاهی و حیوانی مدتهاست ممنوع است و در صورت استفاده شرکت سازنده امکان فروش آن را نداشته و با جریمه های سنگینی روبه رو خواهد شد . لطفا به دنبال عطری با منشاء مشک آهوی ختن نباشید چون نخواهید یافت !

و در نهایت تغییر شرایط محیطی ، آب و هوا ، میزان بارندگی ، تغییر نوع کود . مولفه هایی نظیر آن هم می تواند عاملی در تغییر رایحه عطر باشد . برای نمونه عطری با رایحه پرتقال سیسیلی می تواند در اثر خشکسالی رایحه ای متفاوت با شرایط پرآبی داشته باشد . ممکن است تولید 2011 این عطر که ایتالیا پرباران بوده با تولید همان عطر در سال 2013 و بارش بسیار کم تفاوتهای اساسی داشته باشد . امتحانش خالی از لطف نیست گلدان گل آپارتمان خود را یک هفته با آب بسیار کم آبیاری کنید قطعا متوجه تغییر رایحه آن خواهید شد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد